DB Schenker

Komplett lösning för mer holistisk HR 

DB Schenker ville ha mer holistisk HR. Nu har de HR med tillhörande system, löner, arbetstid samt rese- och utgiftshantering behändigt med i fickan. Med hjälp av systemintegrationer, automatisering och vår expertis har vi tagit ett gemensamt steg mot högre kvalitet. Hur hjälpte helhetslösningen kunden?  

Våra tjänster i ett nötskal 

Kundens behov 
  • Resurser till lönehantering
  • Löneutbetalning med stöd av automatisering.
  • Drömmar om HR-systemintegrationer.
  • Mindre manuellt arbete i tidsrapporteringsdjungeln.
Vår lösning
  • Mepco HRM med molntjänster som HR- och lönesystem. 
  • Quinyx för arbetstid och M2 för rese- och utgiftshantering. 
  • Manuellt arbete minimerades och tidsrapporteringen blev mobil, direkt i fickan.  
  • Integrationer möjliggjorde mobilitet och minskat manuellt arbete.
Resultat 
  • Vår helhetslösning rensade systemet. Holistisk HR gjorde allt smidigare. 
  • Lönehanteringen och processerna förbättrades.  Arbetstidshanteringen effektiviserades. 
  • Helhetsorienterad utveckling går hand i hand med en väletablerad aktör. 

Verksamhet till nästa nivå  

Den globala logistikleverantören DB Schenker ville ha mer holistisk HR. Maija Westerlund, Chief People Officer Cluster Finland vid logistikföretagets HR i Finland, beskriver utgångsläget som nästintill kaotiskt:  

– Utgångsläget var utmanande. Vi ville säkerställa resurserna för löneutbetalningen, ersätta föråldrade system och åtgärda avsaknaden av integrationer med en modern lösning, sammanfattar Westerlund. 

Först såg vi över lönehanteringen. Med Mepco HRM blev HR- och lönearbetet enklare tack vare molntjänster. Automatiseringen möjliggör ett nära samarbete och tilläggstjänster, allt från förbättrad HR-rapportering och analys till elektroniska signaturer.  

”Övergången till Mepco och implementeringen av Quinyx gick verkligen smidigt.”  

Maija Westerlund

CPO, DB Schenker  

  

– Övergången till Mepco och implementeringen av Quinyx gick verkligen smidigt, trots att tidsplanen var tajt. Det bästa med projektet har varit den ständiga utvecklingen av processer och samarbete. Integrata har lagt ner stort engagemang för att driva bästa praxis och automatisering, men allt arbete har varit värt det.   

HR, löner, arbetstid samt rese- och utgiftshantering är nu anpassade efter dagens behov, och utvecklingen fortsätter. Mepco byggdes för att lösa utmaningar inom HR och löneadministration. 
Även införandet av arbetstidssystemet krävde en hel del insats:  

– Innan vi införde Quinyx gick vi noggrant igenom alternativen. Fem olika kollektivavtal att ta hänsyn till innebar sina egna utmaningar. Eftersom samarbetet med Integrata redan fungerat så bra med både Mepco och M2, kändes det som att en ”tredje part” var onödig. Efter offertomgångarna valde vi därför även tidsregistreringslösningen från samma aktör.  

Kvalitet på rätt väg  

Ett heltäckande tjänsteprojekt är som en kombination av stafettlopp och padel: det kräver både smidiga växlingar och bollande på samma bana. Hur har ni hållit alla bollar i luften?

– Samarbetet med Integrata har fungerat bra och varit lösningsorienterat. Men än kan vi inte luta oss tillbaka, för det finns fortfarande områden att utveckla. Kunder förstår inte alltid vad dom behöver, och här kan Integrata hjälpa till, skrattar Maija Westerlund.

Öppenhet för nya lösningar är enligt kunden avgörande. Enkel HR får inte kännas som att ro i tjära:  

– Man kan aldrig få alla att älska nya system, men fokus på användarna och kontinuerlig utveckling leder alltid framåt. Vår målsättning är enkel och värdeskapande HR. Särskilt kvaliteten måste säkras med automatisering, vilket minskar risken för mänskliga fel. 

Hur betraktar kunden och Integratas experter automation och kvalitetsarbete i relation till den övergripande utvecklingen?  

– Man måste förstå hela situationen innan man kan börja utveckla. På så sätt undviker vi deloptimering och felaktiga val, tipsar Westerlund.  

”Kunder förstår inte alltid vad dom behöver, och här kan Integrata hjälpa till.”   

Maija Westerlund

CPO, DB Schenker  

  

Integratas experter Tiina Jussila och Elisa Hakala delar sina tankar om tjänsteleverantörens arbete  och gemensamma utvecklingsområden:  

– Stämningen och samarbetet har varit fantastiskt! Men även om vi har haft kul har det inte påverkat arbetet, skämtar Jussila och fortsätter: 

– Genom att öka automationen i flera arbetstidsprocesser har vi lyckats minska mängden manuellt arbete i löneberäkningen. Processutveckling har också genomförts inom flera praktiska områden. I de veckovisa utvecklingsmötena fortsätter vi tillsammans att föra DB Schenker mot Quinyx fulla potential. 

Hakala från Integrata är inne på samma spår:

– Projektet förbättrade arbetets effektivitet och möjliggjorde att enskilda system kunde sammanfogas till en helhetstjänst; vi utvecklar en tjänst, inte enskilda system. Med ökad transparens blev hanteringen av helheter och utvecklingsarbetet enklare. Löneberäkningen moderniserades också effektivt. 

Maija Westerlund från DB Schenker sammanfattar samtalet:

– I en helhet ingår många aspekter. Ett omfattande samarbete gör att helhetstjänsten kan bli framgångsrik.

Maija Westerlunds tips för ett holistiskt HR-projekt    
 

01

Skapa en tydlig helhetsbild  

Resurserna inom HR och lön är sällan obegränsade.  När du outsourcar frigör du resurser till kärnverksamheten och skapar bättre förutsättningar för trivsel och arbetsglädje.

02

Planera noggrant men lämna plats för justeringar  

Tjänsten rullar på obehindrat även när någon är borta. En outsourcad resurs stärker teamet och minskar behovet av kortsiktiga anställningar.    

03

Var öppen för nya idéer

Det är viktigt att kontinuerligt granska sina egna arbetsmetoder – det lönar sig!Lyssna och fundera på om det finns ett annat sätt att arbeta, kanske till och med ett bättre.  

Vill du veta mera?

Integrata – Alko

Informationssäkra löne- och HR-processer

Informationssäkra löne- och HR-processer Alko outsourcade lönehanteringen redan på 2000-talet. När man genom upphandling sökte ökad automatisering samt informationssäkra plattformar och kommunikationskanaler, föll valet på Integrata. Vi låter kunden själv berätta om behoven och resultaten.   Våra tjänster i ett nötskal  Kundens behov  Vår lösning Resultat  Bättre processer  Alko Oy vill erbjuda sina kunder vänlig, sakkunnig […]

Gofore

Avlastning i HR-arbetet genom outsourcing 

Avlastning i HR-arbetet genom outsourcing    ICT-tillväxtbolaget Gofore var i behov av en samarbetspartner som kunde ta ett helhetsgrepp om det dagliga HR-arbetet och dess vidareutveckling. Kompetenta experter anslöt till teamet vid behov. Integratas experter inom HR, HR-rapportering, samt löne-, rese- och utgiftshantering förenklar tillsammans med automatisering vardagen för Gofore-teamet.  Våra tjänster i ett nötskal  Kundens […]