Gofore

Avlastning i HR-arbetet genom outsourcing   

ICT-tillväxtbolaget Gofore var i behov av en samarbetspartner som kunde ta ett helhetsgrepp om det dagliga HR-arbetet och dess vidareutveckling. Kompetenta experter anslöt till teamet vid behov. Integratas experter inom HR, HR-rapportering, samt löne-, rese- och utgiftshantering förenklar tillsammans med automatisering vardagen för Gofore-teamet. 

Våra tjänster i ett nötskal 

Kundens behov 
  • Tillväxten tydliggjorde utvecklingsbehoven. 
    Även hanteringen av resekostnader väckte funderingar. 
    Föräldraledighetsvikariat fick Gofore att överväga: anställa eller outsourca?  
Vår lösning
  • Mepco HRM som HR- och lönesystem. Molnbaserad lönehantering. 
  • Analys och automation integrerat i det dagliga arbetet. 
  • Modern rese- och utgiftshantering med Acubiz EMS, med huvudadministratörs- och resekontotjänst inkluderat. 
  • HR- och löneintegration som tjänst. 
Resultat 
  • HR-ägarskap, med support från branschens bästa experter i ryggen. 
  • Fokusera på det som verkligen räknas. Värde genom analys och automation.  
  • Resefakturor hanteras smidigt och modernt. 

Avlastning genom HR-outsourcing     

Gofore Group är ett internationellt tillväxtbolag med fokus på design och utveckling av digitala tjänster. Företaget är känt för sin starka företagskultur, och för att vara först i branschen med ett eget kollektivavtal. De sökte en omfattande HR-lösning som passade deras profil, och började lyssna runt. Kartläggningen lönade sig. Det blev starten på en kundrelation som faktiskt gjort skillnad.  

Vad låg bakom valet av Integrata? Så här säger företagets head of HR, Laura Tero:  

– Vi har alltid varit ett värderingsstyrt företag. Kulturen är väldigt viktig för oss. Vi sökte en HR-partner med liknande kultur, arbetssätt och tempo.

Bingo. 

”Vi har alltid varit ett värderingsstyrt företag. Kulturen är väldigt viktig för oss. Vi sökte en HR-partner med liknande kultur, arbetssätt och tempo!”   

Laura Tero

Head of HR, Gofore 

     

Även om bingo bygger på tur litade man sannerligen inte enbart på tur i samarbetet. På Gofore fanns en stark vilja att få rätt saker gjorda kunnigt och effektivt. Man ville inte utöka HR-administrationen.  

Drivkraften bakom att börja söka en extern samarbetspartner var i grunden den snabba tillväxten och viljan att växa med förändringen. När de utländska dotterbolagen kom in i bilden uppstod behovet av att förenkla framför allt lönehantering, HR-processer och HR-rapportering. 

– Utöver den kompetens vi efterfrågade behövde partnern också förmågan att stå stadigt i förändring – för hos oss är förändring mer regel än undantag, säger Laura Tero och skrattar. 

– Men allvarligt talat så lyckades vi verkligen med partnervalet. Tjänsten håller hög nivå och samarbetet med Integrata-folket är smidigt och avslappnat. På Gofore rör sig saker i snabba cykler. Integrata hänger med i förändringarna och kommer alltid med relevanta lösningsförslag, sammanfattar Tero. 

Växa, prova sig fram, utvecklas  

Mikko Kattilakoski, Head of Digital på Gofore, ville också finjustera urvalet av molntjänster, liksom ta itu med de rese- och kostnadshanteringsutmaningar som tillväxten fört med sig.  

– I en organisation med över 1 000 anställda underlättar dagens digitala HR-lösningar avsevärt. Acubiz var med oss från början i upphandlingen. Implementeringen av Mepcon gjorde det möjligt att utöver extern lönehantering även införa Acubiz huvudadministratörs- och resekontotjänst för våra utländska dotterbolag. 

Gofore använder alltså Mepco HRM som sitt HR- och lönesystem. Förutom experter på lön, rese- och utgiftshantering finns även en outsourcad lönespecialist från Integrata i teamet. Integrationer, automation och konsulttjänster har varit till stor hjälp för att hantera helheten utan att behöva expandera den egna HR-administrationen.  

– Outsourcing underlättar. Vi äger processen och har helhetsperspektiv, men får vid behov stöd från experter som är insatta i HR-branschen och har koll på läget. Vi slipper bygga upp teknisk specialistkompetens i det egna teamet. Modellen har visat sig vara både vettig och kostnadseffektiv, summerar Kattilakoski. 

”Outsourcing underlättar. Vi äger processen och har helhetsperspektiv, men får vid behov stöd från experter som är insatta i HR-branschen och har koll på läget.”   

Mikko Kattilakoski

Head of Digital Gofore, Gofore  

     

När vi ber dem beskriva partnerskapets viktigaste byggstenar, svarar de intervjuade utan tvekan i kör:  

Växa, prova sig fram, utvecklas. 

Laura Tero och Mikko Kattilakoski fortsätter resonera kring grunden för samarbetet: 
– Gemensamma arbetssätt har justerats i takt med tillväxt och förändrade omständigheter. För oss har flexibiliteten varit avgörande – att man inte fastnar i ett “så här har vi alltid gjort”-tänk, utan i stället kommer med lösningsförslag, förtydligar Tero.  

– Vi kan lita på att Integrata självständigt kan utveckla och driva saker framåt, säger Kattilakoski tacksamt. 

Värde med kundens behov i fokus   

Få företag har obegränsade resurser för HR och löneadministration. På Gofore har HR:s helhetslösning från början varit behovsinriktad. Genom att outsourca funktioner och använda smarta system kan alla fokusera på sina egna kompetensområden. 
Partnerskapet har vuxit från införandet av ett HRM-system till en heltäckande HR- och lönetjänst. Har Integrata lyckats skapa den efterlängtade ordningen och strukturen i HR-arbetet?  

– Ja, absolut. Integrata är också snabba på att reagera. Det är precis den typen av service, stöd och moderna lösningar som vi behöver, sammanfattar Tero. 

”I stället för manuellt arbete satsar vi på att automatisera olika arbetsmoment. Integrata hjälper sina kunder genom att ge bra service och fokusera på rätt saker.”   

Mikko Kattilakoski

Head of Digital Gofore, Gofore  

    

Samarbetet öppnar upp för förslag och idéer: 

–  Vi får användbara utvecklingsförslag. I stället för manuellt arbete satsar vi på att automatisera olika arbetsmoment. Integrata hjälper sina kunder genom att ge bra service och fokusera på rätt saker, berömmer Kattilakoski. 

Hos Gofore fungerar till exempel integrationen av semestrar och frånvaro nu smidigare med hjälp av Mepco. Automatiseringen underlättar inte bara för HR, utan även för löneansvariga och löneadministrationen.

– Integrata sätter fokus på slutanvändaren. Arbetet utgår från kundens och användarens behov, inte från administrativa processer. Detta fungerar särskilt bra för oss, eftersom vi värdesätter medarbetarupplevelse högt på Gofore, summerar Laura Tero. 
Bingo! Kunden är en av oss.  

Goforefolkets bästa tips för modig outsourcing    
 

01

Våga outsourca 

Få företag har obegränsade resurser för HR eller löneadministration. Genom att outsourca skapar du bättre förutsättningar för arbetsförmåga, trivsel och välmående, samtidigt som du frigör kompetens till det som verkligen räknas.  

02

Skaffa smidig bemanning vid frånvaro  

Tjänsten rullar på som vanligt under frånvaro. En flexibel extern resurs täcker upp – inga tillfälliga anställningar behövs.   

03

Gör ett värdebaserat val 

En kunnig partner är uppriktig och håller dig alltid uppdaterad. En gemensam företagskultur är kärnan i samarbetet. 

Vill du veta mera?

Integrata – Alko

Informationssäkra löne- och HR-processer

Informationssäkra löne- och HR-processer Alko outsourcade lönehanteringen redan på 2000-talet. När man genom upphandling sökte ökad automatisering samt informationssäkra plattformar och kommunikationskanaler, föll valet på Integrata. Vi låter kunden själv berätta om behoven och resultaten.   Våra tjänster i ett nötskal  Kundens behov  Vår lösning Resultat  Bättre processer  Alko Oy vill erbjuda sina kunder vänlig, sakkunnig […]

DB Schenker

Komplett lösning för mer holistisk HR Informationssäkra löne- och HR-processer

Komplett lösning för mer holistisk HR  DB Schenker ville ha mer holistisk HR. Nu har de HR med tillhörande system, löner, arbetstid samt rese- och utgiftshantering behändigt med i fickan. Med hjälp av systemintegrationer, automatisering och vår expertis har vi tagit ett gemensamt steg mot högre kvalitet. Hur hjälpte helhetslösningen kunden?   Våra tjänster i ett […]